Tuntikuvaukset


Yleistä ohjatuista tunneista
  • Kaikki alkeiskurssin käyneet ovat tervetulleita harjoitukseen.
  • Alku- ja loppumantra sanotaan yhdessä.
 
Alkeet
  • Ohjattu seisomasarja loppuliikkeineen.

Ohjattu harjoitus kaikille + jooga nidra-meditaatio
  • Ohjattu harjoitus jossa tehdään seisomasarjan lisäksi istumasarjaa. 
  • Tämän tunnin lopuksi tehdään ohjattu jooga nidra-harjoitus. Jooga nidra (= jooginen uni) on selinmakuulla tehtävä ohjattu meditaatioharjoitus joka koostuu erilaisista osa-alueista kuten tietoinen kiertäminen kehossa, hengityksen havainnointi, arkkityyppisten kuvien visualisoiminen jne. Eli kyseessä on Pratyahara-harjoitus, aistien kääntäminen harjoituksella sisäänpäin. 
 
Ohjattu ykkössarja
  • Tunnilla ohjataan astangajoogan ensimmäinen asentosarja (Yoga Chikitsa) kokonaisuudessaan.
  • Harjoittelija tekee harjoitusta siihen saakka mikä on itselle tuttu oma harjoitus.
  • Tunnilla ei opetella uusia asanoita.
  • Kun olet tehnyt oman harjoituksesi, voit siirtyä itsenäisesti loppuliikkeisiin tai seurata salin energiassa muiden harjoituksen loppuun ja yhtyä loppuliikkeisiin ohjatusti. 

Alkeismysore
  • "Matalan kynnyksen mysore-tunti". 
  • Opetus ja avustaminen keskittyy seisomasarjan liikkeisiin. 
  • Tunnilla ei opeteta uusia asanoita, vaan keskitytään opettelemaan, tarkentamaan ja tuomaan varmuutta ja muistamista seisomasarjaan.
  • Tunnille ovat tervetulleita vasta-alkajat ja konkarit ja kaikki siltä väliltä. Jo pitempään harjoitelleet jatkavat oman harjoituksensa kokonaisuudessaan tai oman tuntemuksen mukaan. 
  • Alkumantra sanotaan yhdessä, loppumantran voi lausua halutessaan oman harjoituksen päätteeksi.

Mysore
  • Aloitusaika on liukuva eli voit aloittaa harjoituksen myös myöhemmin, kunhan huomioit, että ehdit rauhassa tehdä oman harjoituksesi ennen seuraavaa salivarausta. Tarkista aikataulu lukujärjestyksestä.
  • Alkumantra sanotaan yhdessä. Myöhemmin aloittavat sanovat sen itsenäisesti.
  • Tunti sopii kaikille jotka suurinpiirtein muistavat oman harjoituksensa.
  • Ohjaaja on paikalla mutta tunti ei sisällä ohjattua osuutta. Ohjaaja avustaa ja opettaa harjoittelijoita yksilöllisesti tarvittaessa. Jokainen harjoittelija tekee oman harjoituksensa oman hengityksen rytmissä.
  • Mysoretunnilla voit käyttää asanamonistetta muistilappuna ja tukena jos se tarpeelliselta tuntuu. 
  • Kun aika on kypsä, opettaja opettaa yksilöllisesti sarjassa eteenpäin.

JoogaSutra-ilta
  • Tunti alkaa chanttaamisella eli opetellaan resitoimaan sanskriitinkielistä Patanjalin jooga Sutra-tekstiä. Opettaja sanoo ensin ja oppilaat toistavat perässä. Tämä on perinteinen tapaopiskella vanhoja tekstejä Intiassa ja on rauhoittava, keskittymiskykyä kehittävä ja tekstin lihaksi muuttava tapa myös täällä länsimaassa :)
  • Chantingin jälkeen käydään opettajan johdolla läpi tekstin sisältö ja sen jälkeen on sana vapaa. Keskustellaan tekstin pohjalta joogasta, mutta voidaan myös jutella ja jakaa vertaiskokemuksia muista joogan tiimoilta esiin nousevista aiheista.

Omatoiminen harjoitus (OTO)
  • Salin ovi on auki lukujärjestyksen mukaan. Voit tulla harjoittelemaan omaa harjoitustasi ja myös jäädä harjoittelemaan lukkarissa olevan aikataulun jälkeenkin jos lukujärjestykseen ei ole merkitty tunteja alkavaksi.
  • Opetusta ja ohjaajaa ei ole paikalla, joten jokainen harjoittelee oman tutun harjoituksensa oman hengityksen tahtiin ilman avustuksia. Viimeinen sammuttaa kynttilät, valot ja pistää oven lukkoon lähtiessään.
  • Oto-harjoittelu on ilmaista yhdistyksen jäsenille. Jos et ole jäsen, käyntikerran hinta on kolme euroa. Maksu merkitään salin pöydällä olevaan vihkoon ja tasaraha jätetään pöydälle. Jokainen otoilija merkitsee tuntivihkoon päivämäärän, sanan "oto" ja oman nimen. 

Yksityistunti
  • Voit myös varata yksityistunnin, jolla voidaan käydä harjoituksesi läpi tarpeen mukaan, vaikkapa asana asanalta.
  • Voidaan myös pysähtyä ja tarkastella harjoituksen erityisen haasteelliselta tuntuvia kohtia tai keskustella luottamuksellisesti joogaan liittyvistä asioista.
  • Tunnilla on mahdollista myös muokata harjoitusta, jotta esimerkiksi vammat eivät olisi esteenä joogaharjoitukselle vaan harjoitus toimisi parantavasti ja vahvistavasti.


Chanting

  • Resitoidaan sanskriitinkielisiä tekstejä, lähinnä Patanjalin joogasutria, ohjaajan johtamana perinteisenä vuorolauluna. Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita mukaan, mitään ei tarvitse osata tai tietää etukäteen.
  • Tunti on ilmainen yhdistyksen jäsenille ja tuntikorttien haltijoille.

Pranayama
  • Pranayama on neljäs haara Patanjalin kahdeksanhaaraisessa (ashtanga) joogaharjoituksessa.
  • Kyseessä on hengitysharjoitukset, joita tehdessä on hyvä pystyä rauhoittamaan mieli ja keho aloilleen. Jotta näin olisi, tulee harjoittelijalla olla kokemusta säännöllisestä asanaharjoituksesta ja astangajoogan hengitystekniikasta.
  • Tunnilla tehdään ohjatusti hengitysharjoituksia istuen omalla joogamatolla.